Sanırım NTV biraz daha trafik almak için; "Google’dan ‘tek karanfil’ açıklaması" başlığını atmış, ama haber içeriği doodle hakkında detaylı ve güzel bilgiler verdiği için "Google doodle mantığı" başlığını uygun buldum. Haber şurada.
İnternet kullanıcılarına her gün yeni bir sürpriz sunan ‘doodle’ları
üreten ekibin başındaki isim Ryan Germick, en merak edilen soruları
Türk gazetecilere anlattı. Germick, Atatürk’ün ölüm yıldönümünde neden
sadece tek bir karanfille anıldığına da açıklık getirdi.
Bilgisayar
kullanıcıları için, açılış ekranı Google.com.tr olanları neredeyse her
gün yeni bir sürpriz bekliyor. Bir çizim, bir resim veya bir animasyon,
bize ‘tarihte bugün ne oldu’ dersi veriyor. Bir anda sayısız internet
kullanıcısının karşısına çıkıyor ve herkesin dikkatini çekmeyi
başarıyorlar.
Bazen
çok basit bir çizim, bazen de üzerinde uzun zaman harcayabileceğiniz
bir oyun olarak beliriyor doodle’lar. Genelde bize merhaba dediğimiz
günün tarihi önemini aktarıyor, alanlarında unutulmaz olmayı başaran
insanları anıyor, genel kültürümüze ufak ufak girdi sağlıyor. Peki, kim,
ne zaman, nasıl hazırlıyor bu doodle’ları? Doodle ekibinin başında yer
alan Ryan Germick, merak edilen tüm soruları, Google + üzerinden
Türkiye’deki teknoloji yazarlarıyla gerçekleştirilen video konferansta
(Hangout) anlattı.
Doodle’ların en büyük amacı, kullanıcılarımıza
sürpriz yapmak. Bu işi yaparken çok büyük keyif alıyoruz. Aynı zamanda
son derece ciddi çalışıyoruz. İnsanları şaşırtma düşüncesi çok hoşumuza
gidiyor. İnsanlara onların sevecekleri, hafif tebessüm edecekleri, neşe
duyacakları doodle’lar göstermek istiyoruz.
Her
yıl yaklaşık 300 doodle yapıyoruz. Doodle’ların birçoğu, bize gelen
uluslararası taleplere göre hazırlanıyor. Yerel ve uluslararası
doodle’lar hazırlıyoruz. Örneğin ABD’nin bağımsızlık günü 4 Temmuz’da
sadece bu ülkeye özel bir doodle tasarlıyoruz. Bunun dışında Çin’de 21
Ocak ve 21 Şubat arasında kutlanan ve ülkenin en önemli bayramı olan
yılbaşı için hazırlanan doodle, Hong Kong ve Endonezya, Tayland gibi
komşu ülkelerde de gösteriliyor.
Kullanacağınız formatı nasıl belirliyorsunuz?
Doodle’lar
ilk başta çok basitti. İlk günden bu yana yaptığımız işteki felsefemiz
değişmedi. Doodle’ların nasıl olacağının bir önemi ise yok. Geleneksel
bir çizim de olabilir, bir animasyonda. Tek önemli olan, pikselleri bir
web sayfasına nasıl yerleştireceğimiz. İlk başta beyaz sayfa üzerinde
basit çizimlerle başladık. Ardından birçok yeni tasvir biçimi kullanmaya
başladık. Bazen gerçek çizimler koyuyoruz, bazen de dijital resimler.
“DOODLE’LAR İÇİN EN İDEALİ CHROME”
Akla
gelecek her şey bana ilham veriyor. Mesela Varşova’daki Kraliyet
Sarayı’nı gezerken, çektiğim fotoğraflarda her detay dikkatimi çekti.
Duvarlardaki desenler bile bir fikir sunabiliyor. Dijital doodle’ların
yanı sıra, interaktif olanlar da hazırlıyoruz. Bunlardan belki de en
ünlüsü Pacman doodle’dı. Ayrıca, Robert Moog’un 78’inci yaş günü için
müzikal doodle hazırladık. Tüm bunlar çok heyecan verici çalışmalardı.
Müzik
içeren doodle’larda iki teknoloji öne çıkıyor. Biri API (uygulama
programlama arayüzü). Google Chrome kullanan kullanıcılar interaktif
doodle’ları çok daha etkin bir şekilde kullanabilirler. Bir de
flashplayer versiyonu önemli. Bu yüzden doodle’ların Mozilla Firefox ve
Opera gibi diğer tarayıcılarda da çalışması için ayrı ayarlar gerekiyor.
Doodle’lar en çok hangi alana odaklanıyor?
Son
zamanlarda animasyon doodle’lara biraz daha fazla odaklandık.
Olimpiyatlar süresince 17 tane animasyon doodle yaptık. Ancak genelde
sporla ilgili doodle yapmıyoruz. En çok doodle üretilen alanlar bilim ve
teknoloji.
Eskiden
kalan, tek tuşla oynadığınız basit oyunlar animasyon doodle’ları için
ilham kaynağı olabiliyor. Animasyon alanında kendimizi geliştirirken,
Olimpiyat doodle’ları için de yeni teknolojiler kullandık. Doodle
ekibinde her türlü geçmişe sahip kişi var. Tasarımcılar, grafikerler,
çizerler… Ayrıca tüm internet tarayıcılarıyla çalışabilecek tecrübemiz
bulunuyor.
Ülkelere özel doodle’ları nasıl belirliyorsunuz?
Dünyanın
dört bir yanındaki Google bürolarından, ekiplerinden ve kullanıcılardan
yüzlerce öneri alıyoruz. Ardından, hem hazır olmak, hem de en iyi
kaliteyi sunmak için olabildiğince fazla doodle yapmaya çalışıyoruz.
Ortaya çıkan doodle sadece bir çizim de olabiliyor, bir animasyon, resim
veya video oyunu da. Farklı doodle’lar, kullanıcılara da farklı içerik
sunuyor. İnsanlara olabildiğince farklı doodla’lar sunabilmek bizi
heyecanlandırıyor.
“ATATÜRK’E SAYGIMIZDAN DOLAYI BU KARARI VERDİK”
Türkiye ile ilgili doodle’lara kim karar veriyor?
Bölge
veya ülkelere göre yapılacak doodle’lar için, konunun uzmanı kişilerle
çalışıyoruz. Dünya genelinde yerel doodle’lar için bize tavsiyede
bulunan 100 kişi var. Bize doodle hakkında öneri ve içerik sunuyorlar.
Ekip olarak yüzlerce öneriyi aldıktan sonra çok ciddi bir çalışma
yürütüyor ve doodle’ları belirliyoruz. Her gün olabildiğince fazla
doodle yapmaya çalışmak bize mutluluk veriyor. Yerel ekipler bu kapsamda
bize yardımcı oluyor. Sonuç olarak ortaya şaşırtıcı, yeni bir şey
çıkıyor.
10 Kasım’da neden sadece küçük bir karanfil ile yetindiniz? Bu Türkiye tarihindeki önemli günlerden biri…
Öncelikle
bu geri bildirimde bulunduğunuz için teşekkür ederim. Şunu belirtmem
gerekir ki kaynaklarımız aynı zamanda kısıtlı. 10 Kasım’daki örnek her
zaman olan bir şey değil. Genelde doğum günlerini öne çıkararak
insanlara pozitif anlamda hatırlatma yapmak istiyoruz. Türkiye’nin
ulusal günlerinde önceden Atatürk’e birçok defa yer verdik.Türkiye için
bu kadar önemli olan bir günün anlamını ve ciddiyetini bozmamak için
Doodle yapmamayı tercih ettik. Ancak Atatürk’e olan saygımızdan 10
Kasım’ı boş geçmedik ve bir karanfil koyduk. Bunu bugüne kadar ilk kez,
sadece Atatürk için yaptık.
Türkiye’de
insanların doodle’ları yakından takip ettiğini biliyoruz. Bu bize
heyecan veriyor. Emin olun sıkça kontrol etmeye devam edeceğiz.
Doodle’lar kendilerine özgü bir basitliğe sahip, hatta saçma. Kısaca,
bir şeyleri kutlayan logo’lardan ibaretler. Tasvir edilen şeyi açıklayan
bir metin yok. Yapığımız işte çok saygılı olmaya çalışıyoruz. Doodle
tarzı itibariyle basit. Ancak bu kapsamda kesinlikle doodle’ın
doğasından çıkarak saygısızlık yapmak gibi bir düşüncemiz yok.
Bügüne kadar en sevilen doodle hangisiydi?
Her
doodle kendi çapında popülerlik kazanıyor. 2011 yılında yaptığımız
Martha Graham dans doodle’ı, sanat ve dans dünyası tarafından çok
beğenildi ve çok fazla geri dönüş aldık. Pacman doodle ise video oyun
inekleri için hit oldu. Doodle’la oyun oynayabilme imkanı sunulmasına
bayıldılar. Doodle’lar çok demografik ve internet kullanıcıları
arasındaki her kesime hitap edebiliyor. Bunun bir önemli örneği
Olimpiyatlar. Binlerce farklı kesimden kullanıcı doodle’ları beğendi ve
onlardan etkilendi.
Pacman doodle.
|
Doodle ekibinde yer almak için ne yapmak gerekiyor?
Oldukça
basit: google.com/about/jobs adresinden doodle ekibi için başvuru
yapabilirsiniz. Türkiye’den biriyle çalışmaktan mutluluk duyarız.
“ÇOK SAYIDA TEST YAPIYORUZ”
Robert
Moog’u anmak için hazırladığınız müzikal doodle’ı yapmak ne kadar
sürenizi aldı? Böyle bir doodle’ın mükemmel çalışacağından nasıl emin
olabiliyorsunuz?
Müzikal
doodle gerçekten çok keyifli bir projeydi. Hazırlanması dört aydan
biraz daha uzun sürdü. Ben Robert Goog hayranı biriyim, böyle bir doodle
hazırlamak için oldukça iyi bir fırsat elde ettik ve yapmaya karar
verdik. Google mühendisi Joey Hurst’e e-posta gönderdim ve çalışmaya
başladık. Sintisayzır şirketleriyle güçlü ilişkilerimiz var. Ayrıca
Moog’un ardından bıraktığı dernek ve ailesiyle de yakın ilişkilerimiz
mevcut. Hurst, Les Paul’un 96’ıncı doğum günü için gitar doodle’ı
hazırlanması fikrine sahip kişi. Onunla müzikal doodle üzerinde çok
fazla test yaptık. Tüm tarayıcılarda defalarca kontrol ettik. Animasyon
doodle’lar bir tek mobil cihazlarda çalışmıyor ancak bunu da ileride
hayata geçirmeyi planlıyoruz. Müzikal doodle üzerinde yüzlerce saat
çalıştık. Tuhaf sesler olsun, havalı sesler olsun, güzel müzik yapmak ve
bunu internete koymak çok güzel bir şey.
Müzikal doodle.
|
Doodle’rın hazırlanması ortalama ne kadar sürüyor?
Doodle’ların
hazırlanmasının ne kadar sürdüğü yine kendisine bağlı. Uzun veya kısa
bir zaman alabilir. Sadece bir çizim olabilir veya animasyon olabilir.
Her zaman yoğun bir çaba göstermek zorundayız, her zaman yeni bir
heyecan duyuyoruz. Bazen bir fotoğraf koyuyoruz, bazen de neden
interaktif bir şeyler denemeyelim ki diyoruz. Mesela Cadılar Bayramı’nda
interaktif bir doodle yaptık. Doodle’lar bir derginin sayfasında
karşısına çıkmıyor. Web sitesinde karşınıza çıkıyor. Biz de bu ortamda
ne iyi sonucu ortaya çıkarmaya çalışıyoruz… Sanki hala okulda gibiyim.
Sürekli öğreniyorum. Türkiye’deki, dünyanın dört bir yanındaki
değişiklikleri sürekli takip ediyorum.
Doodle’ın adı nereden geliyor?
Doodle
çok basit çizdiğiniz bir şey. Baskı hissetmiyorsunuz. Amatörce yapılan
bir iş, karmaşık değil. Bizim ilk doodle’dan bu yana yapmaya
çalıştığımız şey, kullanıcılara ulaşmak. Onlara doodle’ın arkasında ne
olduğunu göstermek.
Bundan sonraki planınız ne?
Daha
uluslararası ve daha özel şeyler yapmak istiyoruz. Ama amacımız,
Türkiye için özel bir doodle yaptığımızda bunu gazetelere koymanızı
beklemek değil. Türkiye için geçmişte çok keyif aldığımız birçok doodle
yaptık. Farklı ülkelerdeki insanlara ulaşmak, onlara yardımcı olmak,
bundan keyif almak güzel bir şey. Yaptığımız işte daha iyi olmak
istiyoruz. Farklı sanat türleri denemek istiyoruz. Önceden denemediğimiz
şeyleri denemek ve ana sayfayı değiştirmek istiyoruz. İnteraktif
doodle’arı artırmak ve insanların onlarla oynamasını sağlamak bir diğer
düşüncemiz. Bunun gibi çok fazla fikir var önümüzde. Doodle ekibi,
insanların yerel kültürü hakkında bir şeyler öğrenmek, onların aklına ve
kalbine erişmek isteyen meraklı insanlardan oluşuyor. Bugüne kadar
yaptıklarımızın birçok örneğini gördünüz ve önümüzdeki yıllarda devamı
gelecek.
“DOODLE EKİBİ SON DERECE DEMOKRATİK”
Doodle’ın yapılış süreci nasıl?
Her
doodle için birçok konsept hazırlıyoruz. Daha sonra dev ekrana
yansıtıyor ve üzerinde sanat okulunda yaptığımıza benzer
değerlendirmelerde bulunuyoruz. Bazen herkes tek bir yönde ilerliyor,
bazen birisi herkesi kendi fikri doğrultusunda yönlendiriyor. Çok fazla
diyaloğa giriyoruz. Ekipteki herkesi olabildiğince serbest bırakıyorum.
Demokratik bir süreç içinde çalışıyoruz. Ardından yerel ekipler yapılan
işi gözden geçiriyor ve bir şeyi kaçırmadığımızdan emin oluyoruz…
Türkiye’deki insanların doodle’ları merak etmesi ve onları
heyecanlandırabilmek çok güzel bir duygu.
Martha Graham doodle.
|
Doodle’ın isminin kaynağını açıkladınız. Peki Google’ın ismi nereden geliyor?
Google’ın
ismi hakkında çok fazla efsane var. Aslında doğru telaffuzu “googol”,
yani sonunda 100 sıfır bulunan rakam. Bu büyüklük şirket hakkında bazı
şeyleri de içeriyor. Google’ın amacı dünyadaki tüm bilgiyi organize
etmek ve onu herkesin erişimine açmak. Google her kitabı, her fotoğrafı
tarıyor, dünyadaki her sokağın fotoğrafını çekiyor. Her çeşit bilgiyi
depoluyor. Bu düşünmesi bile inanılmaz bir uğraş. Google tuhaf ismi olan
ilginç bir şirket. Ciddi çalışıyorsunuz ve aynı zamanda çok keyif
alıyorsunuz. Google’ın bir parçası olmaktan çok memnunum. Burada uzun
yıllar geçirdim, çok memnun ve mutluyum. Hatta gelecek ay evleneceğim
eşimle de Google’da tanıştım.
Düğün için özel bir doodle planın var mı?
22
Aralık’ta evleniyorum. Bir gün öncesinde dünya sona erecek diyorlar o
yüzden düğünüm için de özel bir doodle fikrim yok açıkçası (gülüyor).